Enam makanan terbaik untuk meningkatkan kesihatan mata jika anda mempunyai penglihatan yang buruk

Photo of author

By admin

Penglihatan boleh dipengaruhi oleh banyak faktor, termasuk diet anda: berikut adalah makanan yang perlu anda makan untuk mata yang sihat.

Diet anda boleh membantu memastikan penglihatan anda kuat dan mengurangkan risiko anda mengalami keadaan serius yang mengancam keupayaan anda untuk melihat. Dengan memasukkan enam makanan ini ke dalam diet anda, anda boleh meningkatkan kesihatan mata anda. Apakah makanan itu?

Untuk melindungi penglihatan anda, anda mesti menjaga mata anda dengan mendapatkan ujian mata yang kerap, berhenti merokok, dan makan makanan yang sihat.

Sesetengah makanan boleh meningkatkan kesihatan mata anda, meningkatkan penglihatan anda termasuk dalam cahaya malap dan pada waktu malam, sambil menghalang keadaan yang menjejaskan mata.

Ini adalah enam makanan terbaik untuk meningkatkan penglihatan anda.

1.    Ikan

Kerana ikan kaya dengan asid lemak Omega-3, ia boleh membantu mengekalkan retina anda sihat dan meningkatkan penglihatan anda.

Sesetengah kajian juga mencadangkan diet dengan bahagian ikan yang tetap boleh mencegah keadaan seperti degenerasi makula atau glaukoma

Jika anda tidak boleh makan ikan kerana diet anda, anda boleh mendapatkan suplemen omega-3 vegan untuk meraih faedah asid lemak.

2.    Telur


Kuning telur penuh dengan vitamin untuk mengekalkan penglihatan anda

Kuning telur biasa mengandungi nutrien mesra mata berikut:

    Vitaman A

    Lutein

    Zeaxanthin

    Zink

Vitamin A melindungi kornea manakala lutein dan zeaxanthin boleh mengurangkan risiko anda mengalami degenerasi makula atau glaukoma

Zink adalah kunci untuk dapat melihat dengan lebih baik pada waktu malam, atau apabila lampu malap. Yang membawa kita kepada soalan lama: adakah lobak merah benar-benar membantu anda melihat dalam gelap?

3.    Lobak

Terkenal kerana meningkatkan penglihatan anda, lobak merah ialah makanan yang bagus untuk dimakan jika anda ingin meningkatkan penglihatan anda.

Lobak merah mengandungi tahap vitamin A dan beta karotena yang tinggi, kedua-duanya akan membantu menjaga kesihatan mata anda.

Salah satu gejala kekurangan vitamin A ialah rabun malam, jadi makan lobak merah boleh membantu anda mengelakkan ini, tetapi tidak akan memberi anda penglihatan malam yang luar biasa

4.    Badam (Almond)


Badam penuh dengan vitamin E.

Vitamin ini sering dikreditkan dengan menjadikan kulit anda lembut dan licin, tetapi ia juga boleh meningkatkan penglihatan anda dan mengurangkan risiko katarak anda.

5.    Kankung

Selalunya dipuji sebagai makanan super, kangkung pastinya mempunyai beberapa kelayakan kesihatan yang mengagumkan.

Knkung tinggi antioksidan termasuk lutein dan zeaxanthin yang boleh membantu mengurangkan risiko anda mengalami masalah mata yang serius seperti katarak dan degenerasi makula.

6.    Oren

Oren kaya dengan vitamin C, yang mempunyai banyak fungsi penting di sekeliling badan anda.

Salah satu fungsi vitamin C ialah mengekalkan saluran darah yang sihat di mata yang penting untuk kesihatan mereka.